آموزش متلب

عکس سه بعدی را معکوس کنید !

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

با استفاده از دستور rotate3d ، می توانیم این امکان را به وجود بیاوریم که با موس، یک شکل سه بعدی رسم شده را در هر جهت دلخواه بچرخانیم و آن را از جهت های دلخواه ببینیم. برای این منظور، باید دستور rotate3d را به صورت زیر به کار ببریم :

rotate3d on

برای درک بهتر این موضوع، به مثال زیر توجه کنید :

مثال
clear all
close all
clc
 
x=-8:0.5:8;
y=-8:0.5:8;
L=length(x);
z=zeros(L,L);
for nn=1:L
     for mm=1:L
         R=sqrt(x(nn)^2+y(mm)^2);
         z(nn,mm)=sin(R)/R;
     end
end
 
mesh(x,y,z)
xlabel(‘x’)
ylabel(‘y’)
zlabel(‘z’)
 
rotate3d on

نتیجه :

ابتدا شکل به صورت زیر رسم می شود :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

اکنون موس را بر روی شکل برده و کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و شکل را در جهت های دلخواهمان می چرخانیم. نتیجه به صورت زیر است :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

مثال

مثال خود نرم افزار متلب :

clear all
close all
clc
 
surf(peaks);
rotate3d on

نتیجه :

ابتدا شکل به صورت زیر رسم می شود :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

اکنون موس را بر روی شکل برده و کلیک می کنیم و کلید موس را نگه می داریم و شکل را در جهت های دلخواهمان می چرخانیم. نتیجه به صورت زیر است :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

نمایش یک جعبه مکعبی شکل (box) هنگام چرخش شکل با موس :

چنانچه دستور rotate3d را به صورت زیر به کار ببریم، آنگاه هنگامی که موس را برای چرخش شکل سه بعدی به کار می بریم، یک جعبه مکعبی شکل (box) نمایش داده می شود که چرخش شکل را بر اساس آن (بر اساس چرخش جعبه) می بینیم :

h = rotate3d;
set(h,’RotateStyle’,’box’,’Enable’,’on’);

برای درک بهتر این موضوع، به مثال زیر توجه کنید :

مثال

مثال خود نرم افزار متلب :

clear all
close all
clc
 
surf(peaks);
h = rotate3d;
set(h,’RotateStyle’,’box’,’Enable’,’on’);

نتیجه :

ابتدا شکل به صورت زیر نمایش داده می شود :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

چنانچه موس را بر روی شکل ببریم و کلیک کرده و کلید موس را نگه داریم، یک جعبه نمایش داده می شود :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

اکنون میزان چرخش مورد نظرمان را در جهت های دلخواه، به جعبه اعمال می کنیم :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

سپس کلید موس را رها می کنیم تا شکل که به همان میزان چرخیده است، نمایش داده شود :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

مثال

مثال خود نرم افزار متلب :

clear all
close all
clc
 
rotate3d on
 
ax1 = subplot(1,2,1);
surf(peaks);
 
ax2 = subplot(1,2,2);
surf(membrane);
 
h = rotate3d;
setAllowAxesRotate(h,ax2,false);

با دستور subplot ، دو شکل را در یک پنجره شکل رسم می کنیم، اما تنها یکی از این دو شکل، دارای قابلیت چرخش با موس خواهد بود (دیگری تغییر نمی کند).

نتیجه :

ابتدا شکل زیر رسم می شود :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

تنها شکل سمت چپ دارای امکان چرخش می باشد. آن را با موس، مقداری می چرخانیم. نتیجه به صورت زیر می باشد :

ایجاد امکان چرخاندن سه بعدی یک شکل سه بعدی رسم شده، توسط موس، با دستور rotate3d در متلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *