اصول کلی طراحی مدارهای فرمان
در هنگام طراحی مدارهای فرمان باید به چند نکته توجه داشت :
1- معمولاًص در تمامی مدارهای فرمان ابتدا تجهیزات حفاظتی وصل میشوند. این وسایل حفاظتی عبارتند از : فیوز برای حفاظت در برابر اضافه جریان ،بی متال برای حفاظت در برابر اضافه بار و شستی قطع یا استپ برای قطع مدار.
در مدار فرمان 34 – این وسایل حفاظتی در ابتدای مدار قرار گرفته اند .
2- از آنجا که شستی وصل ، بوبین کنتاکتور را به طور موقت قطع و وصلمی کند و قطع فشار از روی آن باعث قطع برق از بوبین کنتاکتور می شود ،بایدیک کنتاکت باز از کنتاکتور را به صورت موازی با شستی وصل قرار داد تا پس ازعملکرد کنتاکتور و بسته شدن این کنتاکت باز ، کنتاکتور به طور دائم درحالتوصل باقی بماند. این مسئله در شکل 34 -7 نشان داده شده است.
3- هر مدار فرمان را می توان از چند محل وصل یا قطع نمود. برای این کارمعمولاً چند شستی وصل با یکدیگر موازی و چند شستی قطع نیز بایکدیگرسریمی شوند.
مدارهای فرمان اتوماتیک
4 -در مدارهای فرمان اتوماتیک ، پالس فرمان می تواند توسط وسیله ایغیراز شستی مانند تایمر فرستاده شود. زمان این پالس باید آنقدر باشد تاکنتاکتورجذب کرده و کنتاکت باز آن بسته شود. این زمان باید حداقل برابرباتأخیر در وصل کنتاکتور باشد.
کنتاکت های کنتاکتور پس از شروع فرمان معمولاً با تأخیر 10 تا 50 میلی ثانیهوصل می شوند. زمان تأخیر در وصل آن می باشد. زمان های تأخیر دروصل وتأخیر در قطع کنتاکتور در طراحی مدارهایفرمان باید مورد توجه قرارگیرند. دربعضی موارد باید یک حالت تأخیر زمانی علاوه بر تأخیر در وصل خود کنتاکتورایجاد نمود .
توان دریافت شده از کنتاکتورهای جریان
5- توانی که بوبین کنتاکتورهای جریان متناوب در لحظه وصل دریافت میکند به علت وجود فاصله هوایی و کم بودن نیروی ضد محرکه در دو سر آن ،تقریباً 10 برابر بیشتر از حالتی است که مدار هسته کنتاکتور کاملاً بسته شدهاست .
نکته : 10 اگر به علت کثثیف شدن و یا به دلایل دیگر ، مدار هسته کنتاکتورکاملاً بسته نشود و بین هسته متحرک و هسته ثابت ، فاصله هوایی وجود داشتهباشد، جریان حالت کار بوبین افزایش یافته و باعث داغ شدن و سوختن سیم پیچخواهد شد .
6.کنتاکتورهایی که بوبین آن ها توسط جریان مستقیم تغذیه می شوند، نیز درهنگاه وصل ، احتیاج به توان زیادی دارند و می توان جریان بوبین آن ها را پساز وصل شدن کنتاکتور با قرار دادن یک مقاومت در مدار آن را کاهش داده وتنظیم نمود. در این کنتاکتورها چون در هنگام بسته بودن مدار هسته نیرویضد محرکه در بوبین وجود ندارد لذا برای کاهش جریان آن باید یک مقاومتاهمی را پس از بسته شدن مدار هسته یا بوبین به صورت سری قرار داد.
ولتاژ تغذیه
7. ولتاژ تغذیه بوبین کنتاکتورها به ندرت بیشتر از 220 ولت انتخاب می شود ،ولتاژ تماسی شده و در مواردی که طول هادی زیاد باشد احتمال وصلخودبخودی کنتاکتور و یا قطع نشدن آن در اثر وجود ظرفیت خازنی بین هادیهای فرمان و زمین وجود خواهد داشت.
می توان برای خنثی کردن اثر خازنیسیم از یک سلف استفاده نمود. اگر از ولتاژ خیلی کم برای تغذیه بوبین کنتاکتوراستفاده شود ، جریان زیادی از شبکه برای عملکرد کنتاکتور کشیده می شود درنتیجه باید سطح مقطع سیم های فرمان را بزرگ تر انتخاب کرد به همین دلیلولتاژ تغذیه بوبین معمولاً از 42 ولت کمتر انتخاب نمی شود.
ولتاژ نامی
8. ولتاژ نامی تغذیه بوبین کنتاکتور را با UC بر روی کنتاکتور نشان می دهند.
بر اساس استاندارد ، کنتاکتورهای معمولی تنها اگر با ولتاژی مابین 8/0 تا1/1برابر ولتاژ نامی بوبین خود تغذیه می شوند بدون اشکال کار خواهندنمود .ولتاژ کمتر از 8/0 UC باعث وصل نشدن کنتاکتور (اگر بوبین کنتاکتور گرمباشد)و ولتاژ بیشتر از 1/1 UC باعث سوختن بوبین کنتاکتور خواهد شد .
اگر بوبین کنتاکتور سرد باشد ، با ولتاژی که حدود 0.6UC نیز باشد می توان آنرا متصل نمود. در هنگام راه اندازی موتورها ، به دلیل بالا بودن جریان راهاندازی ، افت ولتاژ در خط افزایش می یابد. به همین دلیل در این حالت بایدتوجه داشت که ولتاژ تغذیه بوبین کنتاکتور از حد مجاز 0.8UC کمتر نشود .
9. در دستگاه های صنعتی که کلیدهای قطع و وصل و لیمیت سوئیچ ها بر رویبدنه دستگاه نصب می شوند و احتمال اتصال سیم های فرمان به بدنه دستگاهوجود دارد ، باید از ترانسفورماتورهای حفاظتی یک به یک و یا ولتاژ کم استفادهشود.