تعمیر و نگهداری باتری
ضروریات تعمیر و نگهداری از باتری را می توان به صورت زیر خلاصه کرد : – بازرسی ظاهری – کنترل واندازه گیری دوره ای ولتاژ سلول و چگالی (وزن مخصوص) – آزمایش دشارژ ( تخلیه) – پاک کردن و گریسکاری مجدد اتصالات و ترمینال ها در سلول های باتریهای سرب اسیدی جدید، رسوباتی شبیه خاکستر سیگار به کف سلول ریخته می شود که چنانچه موجب اتصال کوتاه صفحات نشود مسئله ای را برای باتری ایجاد نمی نماید . درسلول باتریهایی قدیمی موادی از صفحات سلول بر کف آن ریخته می شود که نشانه ی کهنگی سلول است .
ب) ولتاژ باتری و وزن مخصوص(چگالی ) اکثر سازندگان توصیه می کنند که هر یک ماه یک بار ولتاژ تک تک سلولها و وزن مخصوص الکترولیت اندازه گیری و ثبت شود. ولتاژ هر سلول باید بین 2.25 و 2.28 ولت چگالی مخصوص در دمای 15 باید بین 1.205 و 1.215 باشد. دمایی که در آن این قرائت ها انجام می شود را باید یادداشت کرد تا مرجعی برای مقایسه و تفسیر اندازه گیری درسایر دماها (به جز 15 سانتیگراد ) باشد
پ) آزمایش دشارژ معمولاً یک باتری در حال سرویس به طور کامل تخلیه نمی شود. چون ممکن است در اثنای تخلیه به طور اضطراری نیاز باشد که باتری با ظرفیت زیادی باری را تغذیه نماید بنابراین انجام دشارژ جریان سنگین 90 ثانیه ای ترجیح داده می شود. یکی از مزایای دشارژ با جریان این است که در باتری ، قابلیت تولید جریان بالا را که معمولاً به هنگام تریپ بریکرها بسیار ضروری است اثبات می کند . زمان بندی مناسب برای آزمایش دشارژ دو سال بعد از راه اندازی و بعد ازآن هر چهارسال یکبار می باشد .
ت) نظافت و گریسکاری اتصالات باید هر گونه آلودگی از روی اتصالات فلزی سلول ها زدوده شود. پراکیداسیون که موجب سیاه شدن ترمینال پیلها می شود و در اثر خزش اسید ایجاد می گردد . بایستی بوسیله سنباده نرم پارچه ای برداشته شود و سپس ترمینالها نظافت و خشک شوند. در حدود هر چهارسال یکبار باید گریس کهنه برداشته شود و مجدداً با گریس نو آغشته گردد معمولاً برای انجام این کار نیازی به باز کردن و بستن اتصالات نیست .
ث) شارژ سریع Boost Charging
قاعده خاصی برای شارژ سریع وجود ندارد. معمولاً پس از آزمایش دشارژ، هر چهارسال یکبار مناسب است که شارژ سریع صورت گیرد . ) ج جریان خروجی شارژر در فواصل زمانی معین باید جریان شارژر در حال تغذیه بار ثابت ثبت شود تا کنترل شود که آیا بار متصل به شارژر در محدوده ی ظرفیت شارژر قراردارد یا خیر. فواصل زمانی ثبت جریان ها سنگی به پست دارد. سیستم باتری که ممکن سات منظماً به بار آنها افزوده شود را باید حداقل سالی یکبار کنترل نمود
. )چ رله نشان دهنده آلارم سیستم باتری آلارمهای اضافه ولتاژ و کاهش ولتاژ باتری را باید در حین آزمایش های دشارژ و شارژ سریع کنترل کرد. عملکرد رله ی اتصال زمین باتری را نیز می توان در شرایطی که مدار فشار قوی به دلیل تعمیرات خارج از سرویس باشد با ایجاد اتصال کوتاه لحظه ای مدار سیم کشی به زمین کنترل کرد.
تعمیر و نگهداری باتری های آب بندی شده موارد نگهداری از این باتریها به طور خلاصه عبارتند از : نظافت و گریسکاری اتصالات کنترل ولتاژ یک بلوک از باتریها به صورت دوره ای ·تست دشارژ همانند باتری های سرب اسیدی (پلانته). با این فرض که امکان کنترل ظاهری سلولها وجود ندارد و سنچش وزن مخصوص (چگالی) الکترولیت نیز صورت نمی گیرد لذا انجام این آزمایش در مقایسه با باتریهای سرب اسیدی اهمیت بیشتری دارد