آکادمی سیم پاور

استفاده از تاريخ #C

استفاده از تاريخ #C

 

يكي ديگر از انواع داده اي كه كاربرد زيادي دارد و احتمالاً از آن زياد استفاده خواهيد كرد تاريخها هستند . اين نـوع متغييـر هـا يـكتاريخ را در خود نگه مي دارند. در امتحان كنيد بعدي، با متغيير هايي كه تاريخ را نگهداري ميكنند بيشتر آشنا ميشويم .

 

نمايش تاريخ روز

 

)1 يك پروژه ويندوزي جديد به نام Date Demo ايجاد كنيد .

)2 با اسـتفاده از جعبـه ابـزار يـك كنتـرل Button بـه فـرم جديـد خـود اضـافه كنيـد . خاصـيت Name آن را برابـرbtnDate و خاصيت Text آن را برابر Show Date قرار دهيد.

)3 روي دكمه دو بار كليك كنيد و كد زير را به متد ايجاد شده اضافه كنيد:

private void btnDate_Click(object sender, EventArgs e)

{

// Declare variable

DateTime dteDate;

// Get the current date and time

dteDate = DateTime.Now;

// Display the results

MessageBox.Show(dteDate.ToString(), “Date Demo”);

}

 

)4 برنامه را اجرا كنيد و روي دكمه Show Date كليك كنيد. كادر پيغامي ظاهر شده و تاريخ و سـاعت جـاري را (بـراساس تنظيمات محلي كامپيوتر شما) همانند شكل -11  نمايش مي دهد .

 

sim-power.ir (035)

11  شكل

نوع داده اي DateTime ميتواند يك مقدار را كه معرف يك تاريخ و زمان خاص است، در خود نگهداري كند . بعـد از ايـن كـهمتغييري از اين نوع را ايجاد كرديد، براي اين كه به آن مقدار اوليه بدهيد ميتوانيد از خاصيت Now در اين نوع داده اي استفاده كنيد.اين خاصيت مقدار تاريخ و زمان كنوني سيستم را برميگرداند :

// Declare variable

DateTime dteDate;

// Get the current date and time

dteDate = DateTime.Now;

متغيير ها بر اي اين كه به وسيله متد MessageBox.Show نمايش داده شوند، بايد به رشته تبديل شوند . در NET. هر متغييري تابعي به نام ToString دارد كـه متغييـر را بـه رشـته تبـديل ميكنـد. در ايـن جـا بـراي ايـن كـه بتـوانيم متغييـرdteDate را نمايش دهيم ابتدا بايد آن را به رشته تبديل كنيم كه براي اين كار از تابع ToString ايـن متغييـر اسـتفادهكرده ايم :

 

// Display the results

MessageBox.Show(dteDate.ToString(), “Date Demo”);

 

متغيير هاي تاريخ و زمان نيز همانند ديگر متغيير ها هستند، با اين تفاوت كه مي توانند تـاريخ و زمـان را در خـود نگهـداري كننـد وعمليات جمع و تفريق مربوط به آن را نيز انجام دهند در. بخشهاي بعدي با نحوه كار با اين متغيير ها و نمايش آنها بـر روي صـفحهنمايش به روشهاي گوناگون، بيشتر آشنا خواهيد شد .

قالب بندي تاريخها :

در قسمت قبلي يكي از حالتهاي قالب بندي تاريخ را ديديم . اگر متغييري از نوع تاريخ را با استفاده از تابع ToString به رشـتهتبديل كنيم، تاريخ و زمان همانند شكل -11 3 نمايش داده خواهند شد .به دليل اينكه تنظيمات محلي اين كامپيوتر بـر اسـاس ايـراناست، تاريخ به صورت YYYY/MM/DD و زمان نيز به صورت 12 ساعته نمايش داده ميشود . ايـن نيـز نمونـه ديگـري از تـاثيرتنظيمات محلي كامپيوتر بر نحوه نمايش م تغيير ها است . براي مثال اگر تنظيمات محلي كامپيوتر خود را برابـر انگلـيس قـرار دهيـد،تاريخ در قالب DD/MM/YYYY و زمان نيز به صورت 24 ساعته نمايش داده مي شود .البته ميتوانيد نحوه نمايش تاريخ را در برنامه مشخص كنيد تا در هر سيستم با هر تنظيمات محلي به يك صورت نمـا يش داده شـود،اما بهتر است كه اجازه دهيد NET. نحوه نمايش را به صورت اتوماتيك انتخاب كند، تا هر كاربر به هر نحـوي كـه بخواهـد آن رامشاهده كند. در بخش امتحان كنيد بعد، با چهار روش مفيد براي قالب بندي تاريخها آشنا خواهيد شد .

 

)1 اگر برنامه Date Demo در حال اجرا است آن را ببنديد .

)2 با استفاده از ويرايشگر كد براي Form1، تابع مربوط به رويداد Click دكمه فرمان را پيدا كنيد و كد مشخص شدهدر زير را به آن اضافه كنيد:

 

// Display the results

MessageBox.Show(“Current Date is: ” + dteDate,

“Date Demo”);

// Display dates

MessageBox.Show(dteDate.ToLongDateString(),

“Date Demo”);

MessageBox.Show(dteDate.ToShortDateString(),

“Date Demo”);

// Display times

MessageBox.Show(dteDate.ToLongTimeString(),

“Date Demo”);

MessageBox.Show(dteDate.ToShortTimeString(),

“Date Demo”);

}

 

)3 برنامه را اجرا كنيد. با كليك بر روي دكمه Show Date، پنج كادر پيغام نمايش داده ميشوند. همانطور كه مـشاهدهمي كنيد، كادر پيغام اول تاريخ و زمان را بر اساس تنظيمات محلي كامپيوتر شما نمـايش ميدهـد . كـادر دوم تـاريخ را بـهصورت كامل و كادر سوم تاريخ را به صورت خلاصه شده نمايش مي دهد . كادر چهارم زمان را به صـورت كامـل و كـادرآخر زمان به صورت مختصر نمايش ميدهد .

 

در برنامه قبلي هيچ نقطه مبهمي وجود ندارد و نام توابع به اندازه كافي واضح هستند و مشخص ميكنند كه هر تابع چه كـاري انجـامميدهد :

// Display dates

MessageBox.Show(dteDate.ToLongDateString(), “Date Demo”);

MessageBox.Show(dteDate.ToShortDateString(),”Date Demo”);

// Display times

MessageBox.Show(dteDate.ToLongTimeString(), “Date Demo”);

MessageBox.Show(dteDate.ToShortTimeString(),”Date Demo”);

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *