آموزش متلب

فرمول دهي

فرمول دهي

ميله فرمول Formula Bar

هر فرمول كه در يك سلول نوشته ميشود، شامل نام سلولهاي ديگري از صفحه گسترده يا نامهاي تعريف شده (كه شرح آن بعداٌ ميآيد) است. فرمول نوشته شده در صورت انتخاب سلول مربوطه در ميله فرمول نشان داده ميشود. برچسبِ ستون- رديفِ سلول در جعبه نام نمايش داده ميشود. هرگاه بخواهيم در سلولي فرمول قرار دهيم آن سلول را انتخاب كرده ودر ميله فرمول پس از نوشتن علامت مساوي فرمول را وارد ميكنيم.

مثال: در شكل 6-15 با توجه به برچسبهاي تعيين شده فرمول fx=ax+b را در سلول D2 قرار ميدهيم. ابتدا براي هر ستون در بالاترين سطرش يك عنوان مانند آنچه در فرمول فوق آمده قرار ميدهيم. سپس به D2 ميرويم و فرمول فوق را برحسب برچسب ستون- رديف به اين شكل: A$2*C2+$B2$= در ميله فرمول مينويسيم. هرگاه به D2 برويم اين فرمول در ميله فرمول ظاهر ميشود. در مبحث نامگذاري خواهيم ديد كه چگونه اين فرمول به شكل fx=ax+b نوشته ميشود.

813

 

رجوع نسبي و رجوع مطلق به سلول

در رجوع نسبي (بدون علامت $) نسبت يا فاصله سلولهاي رجوع كننده و رجوع شونده حفظ ميشود، لذا فرمولها خود را با وضعيت جديد تطبيق ميدهند. در مراجعه مطلق (با دو علامت $ در كنار برچسبهاي ستون و رديف) مقدار مورد مراجعه دست نخورده ميماند. در ارجاع نيمه نسبي ( با يك علامت $ در كنار نام ستون يا نام رديف) مقدار آنكه علامت $ دارد دست نخورده ميماند، اما ديگري به تناسب جابهجائي در رديف يا ستون حالت نسبي مييابد.

مثال:

در شكل 7-15 يك كپي از ستون fx را در ستون fxc قرار داده، فرمول پديدار شده در سلول E3 را بررسي ميكنيم. با دقت در ميله فرمول ديده ميشود كه رجوع به سلولهاي رديف C نسبي است يعني با كپي كردن D3→E3 ارجاع هم يك خانه به راست آمده C3→D3 . مراجعه به سلول A2 مطلق است زيرا در خانه E3 هم A$2$ دست نخورده. مراجعه به ستون B نيمه نسبي است زيرا ستون آن ثابت مانده اما شماره رديف به تناسب جابهجائي در رديف (رو به پائين) تغيير كرده B2→$B3$. به اين ترتيب در ستون D كه فرمول جبري fx=ax+b نوشته شده، مقدار a ثابت، مقدار b ثابت- در- ستون (ثابت نسبي)، و مقدار x متغير است.

814

 

• براي مراجعه نسبي به يك ستون فقط برچسب آن را ميآوريم (مثل C2).

• براي رجوع مطلق، قبل از برچسب ستون و قبل از شماره رديف علامت $ قرار ميدهيم (مثل A$2$).

• در ارجاع نيمه نسبي يا قبل از رديف يا قبل از ستون علامت $ قرار ميگيرد (مثل B2$).

 

نویسنده: مصطفی همت آبادی

 

مقاله متلب,مطلب,متلب,مقاله برق,مقاله قدرت,مقاله مطلب,مقاله سیمولینک,دانلود متلب,دانلود مقاله متلب,مقالهmatlab ,آموزش متلب,مطلب,متلب,آموزش برق,آموزش قدرت,آموزش مطلب,آموزش سیمولینک,دانلود متلب,دانلود آموزش متلب,آموزشmatlab ,پروژه متلب,مطلب,متلب,پروژه برق,پروژه قدرت,پروژه مطلب,پروژه سیمولینک,دانلود متلب,دانلود پروژه متلب,پروژهmatlab ,

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *