آموزش متلب

آموزش پردازش تصویر-1

آموزش پردازش تصویر

همه با Matlab آشنا هستيم و حداقل مي‌دانيم که چيز بدردخوري است. پس از صحبت دربارة اين مي‌گذريم. اما Image Processing Toolbox از امکانات جنبي اين برنامه است. براي اينکه مطمئن شويد که اين Toolbox  روي Matlab  شما نصب شده است؛ دستور ver را اجرا کنيد. اين دستور ليست هرچه که از Matlab روي رايانه شما نصب شده است را ارائه مي‌دهد. بين Matlab 5.x و Matlab 6 براي کار پردازش تصوير تفاوت چنداني وجود ندارد اما مثل هميشه نسخة جديدتر امکانات بيشتري دارد که البته فعلا با آنها کاري نداريم.

دستور‌هاي معرفي شده : ver

چگونه يک فايل تصوير را در Matlab باز کنيم

Matlab می‌تواند فايل‌هاي گرافيکي با فرمت‌هاي JPEG, TIFF, GIF, BMP, PNG, HDF, PCX, XWD, ICO, CUR را به عنوان فايل گرافيکي بخواند. مثلاً براي وارد کردن تصويري به نام cameraman.tif به فضاي Matlab کافي است از دستور imread استفاده کنيم:

MyImage=imread(‘cameraman.tif’,’tif’);

 

 

توجه داشته باشيد که فايلي که دستور خواندنش را مي‌دهيد بايد براي برنامه قابل دسترس باشد. يعني يا بايد در مسير (Path) Matlab‌ باشد يا اينکه در پرونده‌اي (folder) قرار داشته باشد که در حال حاضر برنامه به آن دسترسي دارد. براي اينکه بدانيد که Matlab براي پيدا کردن فايلي که دستورش را داديد کجا را خواهد گشت اينکارها را بکنيد: از دستور path براي اينکه بدانيد کدام پرونده‌ها جزء مسير پيش‌فرض Matlab  است و از دستور dir براي اينکه بدانيد که Current Directory چيست؛ استفاده کنيد.

خب تا اينجا يک فايل تصوير را در محيط Matlab وارد کرده‌ايم. همانطور که مي‌دانيم يک تصوير ديجيتال بر روي کامپيوتر در قالب يک ماتريس ذخيره مي‌شود. پس MyImage مثل همه متغيرهاي Matlab يک ماتريس است. براي اينکه بدانيم فايل خوانده شده از چه فرمتي است(سياه سفيد، يا Gray Scale يا رنگي ) مي‌نويسيم:

imfinfo(‘cameraman.tif’)

اين دستور را اجرا کنيد و ببينيد چه مي‌نويسد… اما اگر بخواهيد بدانيد که ماتريس ذخيره شدة MyImage از چه نوعي است کافي است بنويسد: whos و ليست متغييرهاي مقيم شده در حافظه و نوع و اندازه آنها را ببينيد.

دستورهاي معرفي شده : imread, imfinfo, whos, path, dir

مقاله متلب,مطلب,متلب,مقاله برق,مقاله قدرت,مقاله مطلب,مقاله سیمولینک,دانلود متلب,دانلود مقاله متلب,مقالهmatlab ,آموزش متلب,مطلب,متلب,آموزش برق,آموزش قدرت,آموزش مطلب,آموزش سیمولینک,دانلود متلب,دانلود آموزش متلب,آموزشmatlab ,پروژه متلب,مطلب,متلب,پروژه برق,پروژه قدرت,پروژه مطلب,پروژه سیمولینک,دانلود متلب,دانلود پروژه متلب,پروژهmatlab ,

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *