آموزش متلب

آموزش نرم افزار متلب برای رشته برق – رسم بردار

آموزش نرم افزار متلب برای رشته برق – رسم بردار

در این بخش آموزش نرم افزار متلب را با بحث رسم بردار دنبال می کنیم.

رسم بردار به کمک امکانات گرافیکی

معمول ترین دستور برای ترسیم نمودارهای دوبعدی، دستور  plotاست. این دستور مجموعه نقاط را در صفحه مختصات مشخص می کند، سپس آنها را با خطی به هم وصل می نماید. در ترسیم دوبعدی، فرمی که از آن استفاده می شود به صورت plot(x,y) است. می توان بعد از دو آرگومان اول و دوم از آرگومان سومی نیز استفاده کرد که مشخص کننده نوع خطوط و رنگ آن ها باشد. به ذکر مثال ساده ای می پردازیم:

 ; x=0:0.01:10<<
;x=0:0.01:10<<
plot (x,y, ́b*-. ́)<<

رسم بردار

در روش دیگری برای رسم می توان پس از تعریف متغیر و تابع مورد نظر از منوی ابزار بالای نرم افزار بر روی قسمت  PLOTSکلیک کرد (شماره یک). سپس بر روی متغیر  yو x با نگه داشتن کلید   Crtlاز فضای Workspace کلیک کرده تا ابزار PLOTSموجود در بالای نرم افزار فعال گردد (شماره دو).  اکنون نوع ترسیم را انتخاب نمایید(شماره ۳). می توان ترتیب ترسیم محور عمودی و افقی را با کلیک بر روی شماره ۴ تغییر داد.

رسم بردار

همچنین همانگونه که در سایت سیم پاور  توضیح دادم می توان از نشانه های +، o، x، v، <، >، ^، * و….  نیز در شکل استفاده کرد. همانند آنچه در شکل بالا ملاحظه می شود که از * استفاده شده است. دستورات زیر به گویا شدن نمودار کمک خواهد کرد:

رسم بردار

برای دانلود این آموزش به صورت پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *