آکادمی سیم پاور

طریقه کار و عملکرد Line-interactive و Online UPS

طریقه کار و عملکرد Line-interactive و Online UPS

این ups ها به لحاظ طراحی با تمام مدلهای standby متفاوت میباشند .
در این مدل شارژرباتری مستقل،اینورتروسوییچ تبدیل منبع انرژی تماماً باترکیبی از یکاینورتر و کانورتر جایگزین شده است که هر دو، باتری را شارژ و انرژی آنرا به AC جهتخروجی ups در موارد نیاز تبدیل میکنند.زمانی که برق شهر فعال است اینورتروکانورترباتری راشارژمیکنند وزمانی که برق شهرقطع شد این مجموعه به عنوانرزروعمل میکند.

Image 105

یک طرح شماتیک ازLine-interactive ups . اکثر مداربندی یو پی- -اساستندبای باترکیبی از اینورتر وکانورترتعویض شده است که این مجموعهوظیفه شارژ باتری، تبدیل انرژی وتعیین شرایط خروجی را بعهده دارد. اینشکل مثالی از یوپی اس های لاین اینترکتیو است و ممکن است مدلهای
دیگری هم وجود داشته باشد.

نقطه قوت این طرح اینست که اینورتر و کانورتر همیشه به خروجی متصل هستندوانرژی تجهیزات مربوطه را تامین میکنند .این طرح درمقابل قطع انرژی منبع اصلی، عکس العمل سریعتری نسبت به مدلstandby دارد .

اینورتر و کانورتر معمولاً توسط یک مداربه هم مربوط میشوند وپارازیت های برق رافیلترکرده،ولتاژهای کوتاه مدت ونوک تیز spike را تعدیل نموده وهمچنین انرژیخروجی را تنظیم میکنند همچنین انرژی اضافه ای را هنگام کاهش جریان فراهم نمودهوولتاژهای اضافی گذرا درخروجی را کوتاه میکنند .

Line-interactive ups یک طرح پیشرفته است که بطورمعمول درتجهیزات خانگی وتجاری مورد استفاده قرار میگیرد وتا اندازه توان 3000 ولت-آمپرموجود میباشد. اینupsبرترازstandby ups است ولی هنوز دارای یک زمان انتقال است وبه همین دلیل بهخوبی ups های online عمل حفاظت را انجام نمیدهد.

Online UPS پی- یو( -اس با دو مرحله تبدیل)

نکته: Online در زبان انگلیسی به معنی متصل به خط می باشد که برای جلوگیری ازاشتباه استاندارها خواسته اند که حتی الامکان از این لفظ استفاده نشود. با توجه بهاینکه در زبان فارسی در این مورد هیچ اشتباهی پدید نمی آید برای جلوگیری ازتشویش ذهن ما همچنان از لفظ online استفاده می کنیم .

این ups که گاهی بنام تبدیل مضاعف (double conversion) نیز نامیده میشود،بهترین نوعی نیست که شما میتوانید خریداری نمایید، زیرا با پیشرفت یوپی اس هایLine-Interactive و با توجه به بازده پایین یوپی اس های Online نسبت به آنها،امروزه بسیاری از مردم علاقه خود را به این نوع یوپی اس از دست داده اند.

جالباینکه این ups درعین تشابه بسیارزیاد به standby ups که ارزانترین یوپی اس استعملکردی کاملاً متفاوت با آن دارد. تشابه از این بابت که این ups نیزهمان دو منبعانرژی رادارد وکاملاً متفاوت از این بابت که دراین ups سوییچ انتقال برای قطعیدرخروجی اینورتر درمواقع اضطراری برگردانده شده است

Image 106

این شکل یک طرح شماتیک از online ups است و ممکن است مدلهای
دیگری هم موجود باشد. همانطورکه ملاحظه میکنید این دیاگرام کاملاً
مشابه standby ups میباشد غیر ازاینکه مسیرهای منابع اولیه وثانویه نیرو
عوض شده اند. دراینجا باتری منبع اولیه انرژی میباشد

درشرایط عادی این ups ازباتری واینورترمربوطه استفاده میکند درحالیکه خط نیرو،شارژرباتری را تغذیه میکند. به همین دلیل است که این ups گاهی بنام doubleconversion ویا یو پی- -اس آن- لاین باتبدیل مضاعف (دوگانه) نامیده میشود.

حاصلاین طرح اینست که درشرایط قطع ناگهانی برق، هیچ زمان انتقالی مشاهده نخواهد.شد زیرا در شرایط قطع برق، اینورتر(و بار مربوطه) به کار خود ادامه خواهد داد و فقطشارژرباتری ازکارخواهد افتاد .

در قبال قطع برق ،عکس العمل کامپیوترو یا لپ تاپی که انرژی خود را از یک onlineups دریافت میکنند مشخص است.آنها بدون وقفه به کار خود ادامه میدهند. تنهااتفاقی که می افتد اینست که باتری تضعیف میشود زیرا در اینحالت شارژری برای شارژآن وجود ندارد.

ممکن است شما ازخود بپرسید وقتی که همیشه ازباتری استفادهمیکنیم پس دلیل وجود مسیری برای سوییچ انتقال(مسیری که در دیاگرام بالا بانقطه
چین نمایش داده شده است) چیست؟ پاسخ اینست که این مسیر پشتیبانی لازم را برای مواقعی که اینورترازکارمی افتد ویا دراثربرخی مشکلات داخلی درکارآن وقفه حاصلمیشود، فراهم مینماید.هرچند غیرمعمول است ولی به هرحال این اتفاق ممکن استبیفتد و در این حالت، سیستم به مسیرشامل محدود کننده ولتاژهای اضافی وفیلتر،سوییچ خواهد شد.

در اینحالت“زمان انتقال” دوباره موضوعیت پیدا خواهد کرد دقیقاً مانند حالتی که یک یو پی- -اساستندبای در مقابل قطع برق عکس العمل نشان میدهد. البته باید دقت کرد که قطعبرق بسیار متداولترازقطع ups میباشد.

دیگرمزیت اصلی استفاده ازباتری دربیشترزمانهااینست که فرآیند تبدیل مضاعف (double conversion)انرژی خروجی را بطور کاملازانرژی ورودی جدا میکند.هراغتشاش وکثیفی احتمالی (غیر از مولفه های DC و برخیازپارازیت های معمول که فقط دریوپی اس های بدون ترانسفورماتور اتفاق می افتد) کهازبرق شهروارد شود فقط برروی شارژرباتری تاثیرمیگذارد نه برروی خروجی های ups .

اگرچه ممکن است ازروی دیاگرام بالا مشخص باشد که یو پی- -اس های آن- لاین واستندبای دارای مولفه های مشابهی میباشند ولی باید دقت نمود که تفاوت عمده ایدرطراحی شارژرها واینورترهایی که معمولاً هیچ کاری انجام نمیدهند وممکن است فقطدر هر ماه به مدت چند دقیقه بکار بیفتند با آنهاییکه هرروز 24 ساعت کامل روشنهستند تا عمر آنها به پایان برسد وجود دارد.

تفکر مهندسی وافزایش اندازوکیفیتمولفه های ترکیب شده درساخت یک online ups باعث افزایش قیمت قابل توجه اینups ها نسبت به بقیه انواع آن میشود.این ups ها معمولاً برای سرورهای بزرگوهمچنین پشتیبانی ازقطعات تجهیزات مراکزداده پردازی بکار میروند. معمولاً این upsها از اندازه قدرت 5000 ولت-آمپرتا صدها وهزاران ولت-آمپروحتی بزرگترموجودمیباشند

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *