سایر

معرفی انواع رله های زمانی

معرفی انواع رله های زمانی

رله های زمانی (تایمرها )

تایمر دستگاهی است که می تواند در یک زمان مشخص که بر روی آن تنظیممی شود، توسط یک میکروسوئیچ، مدارهایی را قطع یا وصل نماید. رله هایزمانی در انواع مختلف ساخته می شوند.

رله زمانی یا تایمر موتوری یا الکترومکانیکی

این تایمر از یک موتور کوچک با قطب چاکدار تشکیل می شود که از طریق چرخدنده یک دیسک را می چرخاند، بر روی دیسک زائده ای تعبیه شده است که باحرکت دیسک و پس از مدت زمانی کنتاکتهایی از یک میکروسوئیچ را باز و تعداددیگری را می بندد. در شکل زیر نمونه ای از این تایمر نشان داده شده است .

2015-12-24 11_23_25-power2.ir,223.pdf

رلۀ زمانی یا تایمر الکترونیکی

از تایمرهای الکترونیکی برای تنظیم زمانهای کمتر از ثانیه تا چندین ثانیهاستفاده می شود. در ساختمان این تایمرها از مدارات و اجزا الکترونیکی استفادهمی شود. در نوعی از این تایمرها با شارژ و دشارژ شدن خازن بوبین یک رلۀکوچک تحریک می شود. به عبارت رله هنگامی وصل می   شود که خازن شارژشده، ولتاژ دو سر آن برابر ولتاژ مورد نیاز برای وصل رله شود پس از وصل رلهبار ذخیره شده در خازن روی مقاومتی که توسط کنتاکت باز رله به دو سر خازنوصل می شود تخلیه می گردد .

نکته : 6 در تایمر نوع خازنی می توان با تغییر ظرفیت خازن زمان تایمر را تنظیمنمود .

2015-12-24 11_24_25-power2.ir,223.pdf

رله زمانی هیدرولیکی

در این رله که از سیستم هیدرولیکی بهره می گیرد، وقتی جریان برق به رلهوصل می شود مقداری روغن در داخل رله جا به جا می شود. برای بازگشت روغنبه محل اولیه زمانی لازم است که این زمان را به عنوان زمان تایمر مورد استفادهقرار می دهند .

رله زمانی یا تایمر نیوماتیکی (پنوماتیکی )

در این تایمر از خاصیت ذخیره سازی و فشردگی هوا استفاده می شود. هنگامیکه بوبین تحریک، قسمت متحرک را جذب می کند قطعه ای که شبیه به دمآهنگری است فشرده شده هوای آن از طریق سوپاپ یک طرفه خارج می شود.

هنگامی که جریان بوبین قطع می شود، دم از طریق فنر به حالت اولیه خود برمی گردد و از طریق سوپاپ تنظیم از هوا پر می شود وقتی که دم به حالت
عادی برگشت کنتاکتها تغییر وضعیت می دهند .

نکته : 7 تفاوت تایمر موتوری با تایمر نیوماتیکی در این است که تایمر موتوریپس از تنظیم و وصل بوبین آن به ولتاژ، شروع به کار می کند در حالیکه تایمرنیوماتیکی پس از قطع ولتاژ از بوبین آن، شروع به کار می کند. دربسیاریموارد، تایمر نیوماتیکی بر روی کنتاکتورهای مدار وصل می شود تاپس از وصلکنتاکتور، دم رله فشرده شود .

2015-12-24 11_25_10-power2.ir,223.pdf

رلۀ زمانی بی متال یا حرارتی (تایمرحرارتی )

این نوع تایمر با استفاده از خاصیت بی متال کار می کند و بر دو نوع است. رلۀحرارتی ذوب شونده و رلۀ حرارتی منعکس کنندۀ میله ای هنگامی که جریان ازبی متال عبور می کند، گرم می شود و پس از مدتی در اثر تغییر شکل عملکرده، مدار را قطع یا وصل می کند. دقت این نوع تایمر زیاد نیست و آب و هوایمحیط بر روی آن اثر می گذارد .

2015-12-24 11_25_42-power2.ir,223.pdf

به طور کلی رله های زمانی یا تایمرها را به دو دسته کلی تقسیم می کنند:
1- رله های تأخیر در وصل (ON- DELAY) : به رله ای گفته می شود کهدر آن باید به رله انرژی داده شود و سپس رله عمل کرده کنتاکتی را باز یا بستهکند مانند تایمر موتوری .
2- رله های تأخیر در قطع (OFF- DELAY) : به رله ای گفته می شود کهبعد از قطع شدن انرژی، عمل کرده کنتاکتی را باز یا بسته می کند مانند تایمرنیوماتیکی.

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *