آموزش متلب

اسکریپت ها در متلب

اسکریپت ها در متلب

تا به حال ما دستورات را به صورت مستقیم در command windows اجرا می کردیم. این روش برای کار های ساده خوب است. اما برای کار های پیچیده تر می توانیم آن را در یک فایل متلب ذخیره و باز خوانی کنیم. این فال ها با پسوند “.m” ذخیره می شوند، که آنها را m-file می نامند. اگر یک m-file شامل عبارات متلب باشد آن را اسکریپت ( scripts ) می نامند. m-file ها می تواند با پذیرش یک ورودی یک خروجی را تولید کند، که آن را تابع (functions) می نامند.

یک m-file  از منوی File>New> Blank M file   ایجاد کنید و آن را با نام mfile1.m ذخیره کنید. فرمان زیر را در m-file تان وارد کنید:

 

z = peaks;

zplot = z;

% Do the peaks:

clf

subplot(221)

ind = find(z<0);

zplot(ind) = zeros(size(ind));

mesh(zplot)

axis tight

% Do the valleys:

subplot(222)

ind = find(z>0);

zplot = z;

zplot(ind) = zeros(size(ind));

mesh(zplot)

axis tight

ال فرمان mfile1 را در خط فرمان (command windows ) وارد کنید.

>> mfile1

با تایپ کردن فرمان فوق نر افزار متلب mfile1.m را اجرا می کند.

 

با قرار دادن علامت درصد % در ابتدای خط فرمان متلب آن خط را نادیده می گیرد. برای نوشتن توضیحات یا هر متنی که غیر فرمان اجرایی باشد باید در ابتدای فرمان از این علامت استفاده می کنیم. از خطوط خالی نیز می توان برای بهبود خوانایی بیشتر استفاده کرد.

متغییر های ایجاد شده در اسکریپت های m-file در خط فرمان command windows نیز قابل دسترسی است:

>> clear

>> whos

>> mfile1

>> whos

Name           Size             Bytes    Class     Attributes

ind          1544×1        12352   double

z             49×49           19208  double

zplot        49×49             19208   double

این متغییر ها در یک فضای موجود در متلب به نام فضای کاری (workspace) قرار گرفته. اسکریپت ها می تواند یک متغییری که در حال حاضر در workspace وجود دارد آن را اداره کند. شما می توانید نام فایل اسکریپتی را در یک فایل اسکریپت دیگر وارد کنید. به عنوان مثال شما می توانید یک m-file دیگری به نام mfile2.m را ایجاد کنید و mfile1 را در آن وارد کنید.

 

مقاله متلب,مطلب,متلب,مقاله برق,مقاله قدرت,مقاله مطلب,مقاله سیمولینک,دانلود متلب,دانلود مقاله متلب,مقالهmatlab ,آموزش متلب,مطلب,متلب,آموزش برق,آموزش قدرت,آموزش مطلب,آموزش سیمولینک,دانلود متلب,دانلود آموزش متلب,آموزشmatlab ,پروژه متلب,مطلب,متلب,پروژه برق,پروژه قدرت,پروژه مطلب,پروژه سیمولینک,دانلود متلب,دانلود پروژه متلب,پروژهmatlab ,

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *