ذخیره سازی اشکال
محیط متلب

آموزش نرم افزار متلب برای رشته برق – ذخیره سازی اشکال(بخش اول)

آموزش نرم افزار متلب برای رشته برق – ذخیره سازی اشکال(بخش اول)

در این بخش در مورد ذخیره سازی اشکال در  متلب صحبت می کنیم .

ذخیره سازی اشکال

برای ذخیره سازی اشکال به طوری که بعداً بتوان روی آن کار انجام داد، از فرمانی که شکل را درون یک  Mـ فایل مانند fig1.m ایجاد می کند، استفاده می شود. هنگامی که در خط فرمان fig1 نوشته شود، شکل مورد نظر ایجاد خواهد شد.

برای چاپ تصویر مورد نظر، می توان از منوی file پنجره figure ، گزینه  printرا انتخاب کرد. همچنین همانگونه که در سایت سیم پاور  توضیح دادم  می توان فرمان print را در خط فرمان تایپ کرد. موارد ذکر شده در صورتی تصویر مورد نظر را چاپ می کند که کامپیوتر مستقلاً به پرینتر وصل باشد.

در صورتی که از پرینتر متصل به شبکه استفاده می شود، فرامین اضافی دیگری نیز نیاز است که برای به دست آوردن این اطلاعات بایستی به مدیریت سیستم مراجعه شود.

برای آماده سازی تصویر برای این که در مدرک دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد، تصویر مورد نظر بایستی نام  گذاری شود، مانند Fig1 و از فرمان print-Fig1 استفاده شود. بدین ترتیب شکل به صورت یک فایل PostScript Fig1.eps ذخیره شده که باید در دایرکتوری جاری ذخیره شود.  این تصویر در صورتی که سیستم بتواند فایل های PostScript را چاپ کند، می تواند چاپ شود.

برای بدست آوردن گزینه های دیگر فرمان print، می توان از help print استفاده کرد.

 

Subplot

برای رسم توابع و نمودارها، چنانچه نیاز باشد دو یا چند شکل مختلف در یک یک صفحه نمایش داده شوند، می توان از دستور sobplot استفاده کرد.

فرمت کلی استفاده از این دستور به صورت مقابل است.

subplot(m,n,p)

که با این روش صفحه ترسیم به یک ماتریس m⨯n تقسیم می شود که هرکدام از عنصرهای این ماتریس می توانند وسط شکل خاص پر شوند. عدد p نشان دهنده شماره نمودار موردنظر است.

در مثال زیر سعی شده است کاربرد این دستور واضح تر شرح داده شود.

دستورات زیر را در محیط M-File تایپ کنید .

;x = linspace (0, 2*pi)
;y = sin (3*x)
;z = 2*cos(x/2)
;w = sin (2*x)
k = (1/2)*cos (3*x) +sin(x)
subplot (2, 2, 1), plot(x, y), title (́sin(x) ́)
subplot (2, 2, 2), plot(x, z), title (́2cos(x/2) ́)
subplot(2,2,3),plot(x,w),title( ́sin(2x) ́)
subplot(2,2,4),plot(x,k),title( ́1/2cos(3x)+sin(x) ́)

این فایل را تحت نام subplot_test ذخیره کنید.  سپس با تایپ subplot_test در پنجره دستورات و فشار دادن کلید Enter این فایل را اجرا کنید.  مشاهده خواهید نمود که پنجرهای  باز میشود که در آن چهار تابع مختلف ترسیم شده است.

همانطور که مشاهده می شود، با دستورات خاص مانند title می توان بر روی نمودار ایجاد شده نوشته ای قرار داده و نیز برای محورهای مختصات برچسب (lable) ایجاد کرد. تمام این کارها از منوهای بالای شکل رسم شده نیز قابل انجام هستند. به طوری که بر روی پنجره شکل در منوی Insert تمام این موارد وجود دارد.

ذخیره سازی اشکال

ادامه این بحث را در  ذخیره سازی اشکال(بخش دوم) بخوانید.

برای دانلود این آموزش به صورت پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک کنید.

ذخیره سازی اشکال(بخش دوم)

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *