سایر

معایب عایقهاي سرامیکی

معایب عایقهاي سرامیکی

معایب مکانیکی

الف- پارگی عایق یا ستون عایق به علت نیروي قابل ملاحظه بیش از مقدار مجـاز و قابـلقبول.

ب- ضربهپذیري کمعایق. این موضوع موجب میشود که در اثر کـوچکترین ضـربه – بـهجهت شکل خاص هندسی آن – توزیع تنش در همه نقاط عایق یکسان نباشد .

ج- با توجه به وزن بالاي ستون عایقهاي سرامیکی، نصب آن بسیار مشـکل اسـت و نیـازبه جرثقیل دارد و به همین دلیل زمان و هزینه مونتاژ و نصب آن بالا میرود.

د- عایقهاي سرامیکی داراي انعطافپذیري کمی هستند ولذا در مقابل نیروهـاي افقـی ازجمله نیروي باد که بر محور آن وارد میشود داراي مقاومت کمی هستند.

معایت حرارتی

در عایقهاي سرامیکی، معایب حرارتی ذیل مشاهده میشود:

الف- در ساختار لعابی که روي عایقهـاي سـرامیکی اعمـال مـی شـود از چسـب پلـی وینیـلاستات و دیگر جسبهـاي آلـی اسـتفاده مـی شـود . هنگـامی کـه ایـن لعـاب در کـوره قـرارمـیگیـرد مـواد فـرار ایـن چسـبهـا بـا درجـات فراریـت مختلـف در دماهـاي مختلـف و بـاسرعتهاي مختلف خارج میشوند. به همین دلیل در حین خروج این مواد فرار، تـرك هـايریز که با چشم براحتی قابل رویت نیستند در سطح عایق ایجاد میشود.

ب- تغییرات درجه حرارت محیط در طول سال و یا تغییرات درجـه حـرارت بـین شـب و روزدر مناطق کویري و انقباض و انبساط عایق (با توجه به این که ضـریب انبسـاط لعـاب وبیسکویت زیرین لعاب یکسان نیست) موجب میشود که ابتدا تركهـاي متعـدد در بدنـهعایق مشاهده شود و گسترش تدریجی تركها بصورت طولی و عمقی موجب بروز تخلیـهجزیی میشود.

معایب الکتریکی

ایرادات الکتریکی که در واقع به نوعی به استحکام و خواص مـواد بکـار رفتـه در لعـاب وخاك چینی مربوط است عبارتند از:

الـف- ایجـاد تـرك تحـت تـاثیر جریـان هـاي ناشـی از تخلیـه جــوي و شـدت میـدان قابــلملاحظـهاي کـه در قبـال ولتاژهـاي مـوجی تخلیـه جـوي و بـروز قـوس از نـوع قـوس هـايبرگشتی مشاهده میشود

ب- بروز تخلیه جزیی در محـل تـرك هـاي ظـاهر شـده در سـطح خـارجی عـایق و گسـترشتدریجی آنها.

معایب خوردگی

یکی از ایرادات و مشکلات بزرگی که در صنایع وجود دارد مشـکل خـوردگی اسـت و ایـنایراد به عنوان یکـی از ایـرادات مهـم و اساسـی درعـایق هـاي سـرامیکی نیـز وجـود دارد .خوردگی در سطح خارجی عایق سرامیکی صنعتی به دو علت زیر روي میدهد:

الف- صدمه مکانیکی ناشی از ضربات مکانیکی و یا حرارت حاصل از تخلیه جزیـی در پـیبرقراري جریان سطحی.

ب- ایجـاد حـرارت موضـعی در سـطح خـارجی عـایق وبـروز قـوس هـاي جزیـی بطـور چنـدمیلیمتر.

ج- با گذشت زمان و ادامه برقراري تخلیه جزیی، جریان به تـدریج بـه داخـل عـایق نفـوذمیکند.

د- با برقراري جریان سطحی و بروز قوسهاي موضعی تركهاي ایجاد شده به تـدریج بـهمناطق سرد گسترش مییابند.

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *