آموزش متلب محیط متلب

آموزش نرم افزار متلب برای رشته برق – توابع متلب

آموزش نرم افزار متلب برای رشته برق – توابع متلب

در این بحث به معرفی توابع در نرم افزار مطلب پرداخته می شود.

توابع متلب سایت سیم پاور

متلب سایت سیم پاور  اساساً دارای دو نوع تابع است: توابع عددی و توابع نمادین.

توابع عددی در حقیقت یک برنامه کوتاه هستند که بر روی اعداد عمل کرده و عدد دیگری را به وجود می آورند.

توابع نمادین بر روی متغیرهای نمادین عمل کرده و نتایج نمادین می دهند. این توابع نمادین با عملیات هایی چون دیفرانسیل گیری و انتگرال گیری به خوبی، سازگار می باشند که در قسمت بعد درباره آن ها صحبت خواهد شد.

متلب سایت سیم پاور  دارای توابع مفیدی مانند: sin(x) ، cos(x) ، tan(x) ، exp(x) ، log(x) و √x است. این توابع می توانند بر روی ماتریس ها نیز به صورت آرایه ای عمل کنند . به همین دلیل به این توابع array- smartگفته می شود. برای مثال تابع کسینوس می تواند بر روی یک ماتریس مانند  Tاعمال گردد:

به علاوه توابع ویژه دیگری نیز در دسترس می باشند. تابع خطا که توسط فرمان erf(x) صدا زده می شود و تابع بسل در همه مرتبه ها از آن جمله هستند. همچنین همانگونه که در سایت سیم پاور  توضیح دادم توابع خطی نیز برای بدست آوردن اطلاعات درباره ماتریس ها وجود دارد، مانندeig(A)  که مقادیر ویژه ماتریس A را پیدا می کند.

با این وجود، اغلب نیاز است که توابع عددی با یک، دو و یا سه متغیر ساخته شوند. در این بخش تنها به توابع یک متغیره پرداخته می شود. درباره توابع با متغیر های بیشتر در فصول آینده بحث خواهد شد.

توابع عددی در متلب

ساخت توابع عددی در خط فرمان بسیار آسان می باشد. به این توابع عددی  inline functionمی گویند. در اینجا یک مثال ساده از یک تابع عددی بیان می شود:

; f=inline( ́x^3+x-1 ́)<<

برای بدست آوردن مقدار تابع f(x)=x3+x-1 در x=2 ،کافی است f(2) را در خط فرمان تایپ کنید.

f(2)<<
ans = 9

در صورتی که بخواهیم این تابع array-smart باشد، یعنی بر روی ماتریس به صورت آرایه ای یا به عبارتی بر روی تک تک اعضا ماتریس عمل کند، عبارت تابع به صورت زیر نوشته می شود:

; f=inline( ́x.^3+x-1 ́) <<

در اینجا از عملگر ^. برای عملیات آرایه ای استفاده شده است. توابعی که بدین روش ایجاد می شوند، می توانند بردارها و ماتریس ها را به عنوان ورودی بپذیرند.  بدین ترتیب تابع به هریک از اعضاء ماتریس یا بردار اعمال می شود. بطور مثال در صورتی که ماتریس  Aبه صورت زیر تعریف شود:

 ; A=[1 2 3; 4 5 6]<<

سپس می توان مقدار تابع  fرا در تک تک عناصر ماتریس  Aبه صورت زیر محاسبه کرد:

ماتریس

یکی از متداول ترین اشتباهات این است که فراموش می شود توابع عددی با وارد کردن نقطه قبل از عملگرهای *, /, …  به توابع array-smart تبدیل شوند.

متأسفانه با ضرب و اضافه کردن توابع inline نمی توان تابع جدیدی ایجاد کرد. اگر تابع inline با نام g به صورت زیر تعریف شود:

;g=inline( ́ cos(x)+x ́ ) <<

می توان از فرمان زیر برای تعریف تابع  hاستفاده کرد:

h=f+g <<

برای این منظور باید یک تابع inline جدید به صورت زیر تعریف کرد:

;h=inline( ́x.^3+2*x-1+cos(x)́ ) <<

برای دانلود این آموزش به صورت پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود فایل توابع متلب

سعید عربعامری
من سعید عربعامری نویسنده کتاب 28 گام موثر در فتح متلب مدرس کشوری متلب و سیمولینک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرتم . بعد از اینکه دیدم سایتهای متعدد یک مجموعه کامل آموزش متلب و سیمولینک ندارند به فکر راه اندازی این مجموعه شدم
http://sim-power.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *